ماهی سیاه کوچولو

غریبه و بی کس و کار زندونیه یه عادتم نا واسه چرخش ندارن عقربه های ساعتم

ماهی سیاه کوچولو

غریبه و بی کس و کار زندونیه یه عادتم نا واسه چرخش ندارن عقربه های ساعتم

دعای عرفه

 

 

 

تو چقدر به من نزدیکی و من چقدر از تو دور!

حمد و سپاس خدایی را سزاست که تیر حتمی قضایش را هیچ سپری نمی­شکند و لطف و محبت و هدایتش را هیچ مانعی باز نمی­دارد …

... جهل و نادانی من و عصیان و گستاخی من تو را باز نداشت از اینکه راهنمایی­ام کنی به سوی صراط قربتت و موفقم گردانی به آنچه رضا و خشنودی توست.

پس

هر گاه که تو را خواندم پاسخم گفتی.

هر چه از تو خواستم عنایتم فرمودی. هر گاه اطاعتت کردم قدر دانی و تشکر کردی.

و هر زمان که شکرت را به جا آوردم بر نعمت­هایم افزودی.

و اینها همه چیست؟

جز نعمت تمام و کمال و احسان بی پایان تو؟!

... من کدام یک از نعمت­های تو را می­توانم بشمارم یا حتی به یاد آورم و به خاطر بسپارم؟

... خدایا! من را آزرمناک خویش قرار بده آن سان که انگار میبینمت.

من را آنگونه حیامند کن که گویی حضور عزیزت را احساس می­کنم.

خدایا!

من را به تقوای خودت سعادتمند گردان .

و با مرکب نافرمانی­ات به وادی شقاوت و بدبختی­ام مکشان.

در قضاوت خیرم را بخواه.

و قدرت برکاتت را بر من فرو ریز تا آنجا که تاخیر را در تعجیل­های تو و تعجیل را در تاخیر­های تو نپسندم.

آنچه را که پیش می­اندازی دلم هوای تاخیرش را نکند.

و آنچه را که باز پس می­نهی من را به شکوه و گلایه نکشاند.

... پروردگار من!

... من را از هول و هراس­های دنیا و غم و اندوه­های آخرت رهایی ببخش.

و من را از شر آنان که در زمین ستم می­کنند در امان بدار.

... خدایا!

به که واگذارم می­کنی؟

به سوی که می­فرستی­ام؟

به سوی آشنایان و نزدیکان؟ تا از من ببرند و روی برگردانند.

یا به سوی غریبان و غریبه­گان تا گره در ابرو بیافکنند و مرا ار خویش برانند؟

یا به سوی آنان که ضعف مرا می­خواهند و خواری­ام را طلب می­کنند؟

... من به سوی دیگرا دست دراز کنم؟ درحالی که خدای من تویی و تویی کارساز و زمامدار من.

... ای توشه و توان سختی­هایم!

ای همدم تنهایی­هایم!

ای فریاد رس غم و غصه­هایم!

ای ولی نعمت­هایم!

... ای پشت و پناهم در هجوم بی­رحم مشکلات!

ای مونس و مامن و یاورم در کنج عزلت و تنهایی و بی­کسی!

ای تنها امیدو پناهگاهم در محاصره اندوه و غربت و خستگی!

ای کسی که هر چه دارم از توست و از کرامت بی­انتهای تو!

... تو پناهگاه منی!

تو کهف منی!

تو مامن منی!

وقتی که راه­ها و مذهب­ها یا همه فراخی­شان ما به عجز می­کشانند و زمین با همه وسعتش بر من تنگی می­کند و ...

... اگر نبود رحمت تو بی­تردید من از هلاک­شدگان بودم.

و اگر نبود محبت تو بی­شک سقوط و نابودی تنها پیشروی من می­شد.

... ای زنده!

ای معنای حیات! زمانی که هیچ زنده­ای در وجود نبوده است.

... ای آنکه:

با خوبی و احسانش خود را به من نشان داد.

 و من با بدی­ها و عصیانم در مقابلش ظاهر شدم.

... ای آنکه:

در بیماری خواندمش و شفایم داد.

در جهل خواندمش و شناختم عنایت کرد.

در تنهایی صدایش کردم و جمهیتم بخشید.

در غربت طلبیدمش و به من وطن بازم گرداند.

در فقر خواستمش غنایم یخشید.

... من آنم که بدی کردم ... من آنم که گناه کردم.

من آنم که به بدی همت گماشتم.

من آنم که جهالت غوطه­ور شدم.

من آنم که غفلت کردم.

من آنم که پیمان بستم و شکستم.

من آنم که بد عهدی کردم ...

و ... اکنون باز گشته­ام.

باز آمده­ام با کوله باری از گناه و اقرار به گناه.

پس تو در گذر ای خدای من!

ببخش ای آنکه گناه بندگان به او زیان نی­رساند.

ای آنکه از طاعت خلایق بی نیاز است و با یاری و پشتیبانی و رحمتش مردمان را به انجام کارهای خوب توفیق می­دهد.

... معبود من!

اینک من پیش روی تو­ام و در میان دست­های تو.

آقای من!

بال گسترده و پر شکسته و خوار و دلتنگ و حقیر.

نه عذری دارم که بیاورم نه توانی که یاری طلبم.

نه ریسمانی که بدان بیاویزم.

و نه دلیل و برهانی که بدان متوسل شوم.

چه می­توانم بکنم؟ وقتی که این کوله بار زشتی و گناه با من است؟!

انکار؟!

چگونه و از کجا ممکن است و چه نفعی دارد وقتی که همه اعضا و جوارحم به آنچه کرده­ام گواهی می­دهند؟

... خدای من!

خواندمت پاسخم گفتی.

از تو خواستم عطایم کردی.

به سوی تو آمدم آغوش رحمت گشودی.

به تو تکیه کردم نجاتم دادی.

به تو پناه آوردم کفایتم کردی.

خدایا!

از خیمه­گاه رحمتت بیرونمان مکن.

از آستان مهرت نومیدمان مساز.

آرزوها و انتظارهایمان را به حرمان مکشان.

از درگاه خویش ما را مران.

... ای خدای مهربان!

بر من روزی حلالت را وسعت ببخش.

و جسم و دینم را سلامت بدار.

و خوف و وحشتم را به آرامش و امنیت مبدل کن.

و از آتش جهنم رهایم ساز.

... خدای من!

اگر آنچه از تو خواسته­ام عنایتم فرمایی، محرومیت از غیر از آن زیان ندارد.

و اگر عطا نکنی هر چه عطا جز آن منفعت ندارد.

... خدای من!

این منم و پستی و فرومایگی­ام.

و ای تویی با بزرگی و کرامتت.

از من این می­سزد و از تو آن ...

... چگونه ممکن است به ورطه نومیدی بیافتم در حالی که تو مهربان و صمیمی جویای حال منی.

... خدای من!

تو چقدر با من مهربانی با این جهالت عظیمی که من بدان مبتلایم!

تو چقدر در گذرنده و بخشنده­ای با این همه کار بد که من می­کنم و این همه زشتی کردار که من دارم.

... خدای من!

تو چقدر به من نزدیکی با این فاصله­ای که من با تو گرفته­ام.

... تو که اینقدر دلسوزه منی!...

... خدایا تو کی نبودی که بودنت دلیل بخواهد؟

تو کی غایب بوده­ای که حضورت نشانه بخواهد؟

تو کی پنهان بوده­ای که ظهورت محتاج آیه باشد؟

... کور باد چشمی که تو را ناظر خویش نبیند.

کور باد نگاهی که دیده بانی نگاه تو را در نیابد.

بسته باد پنجره­ای که رو به آفتاب ظهور تو گشوده نشود.

و زیانکار باد سوای بنده­ای که از عشق تو نصیب ندارد.

... خدای من!

مرا از سیطره­ی ذلت بار نفس نجات ده و پیش از آنکه خاک گور بر اندامم بنشیند از شک و شرک رهایی­ام بخش.

... خدای من!

چگونه نا امید باشم در حالی که تو امید منی!

چگونه سستی بگیرم، چگونه خواری پذیرم که تو تکیه­گاه منی!

ای آنکه با کمال زیبایی و نورانیت خویش چنان تجلی کرده­ای که عظمتت بر تمامی ما سایه افکنده.

ترجمه : مرحوم دکتر علی شریعتی

 

نظرات 12 + ارسال نظر
کمال 17 آذر 1387 ساعت 14:14 http://baroonedeltangi.blogsky.com

سلام دوست عزیز
ممنون از این که سر زدین
بلاگ شما مطالب پر باری داری ولی فکر نمی کنید که دارید زیاده روی می کنید
تو یه روز چند تا آپ آخه؟
بهتره که از ذهن خودتون بیشتر بنویسید
البته این فقط یه پیشنهاده و امیدوارم که ناراحتتون نکرده باشم
معنی دعای عرفه از دکتر شریعتی خیلی واسم جالب بود با اجازتون سیوش کردم
بازم به ما سر بزنید

دریا 17 آذر 1387 ساعت 14:27 http://www.daryaadel.blogsky.com

سلام.

با افتخار شما رو لینک کردم.

اگه دوست داشتید شما هم منو لینک کنید.

ممنون.

محمد 17 آذر 1387 ساعت 18:50 http://Love.Blogsky.Com

منم لینکتون کردم.

پیمان 17 آذر 1387 ساعت 19:33 http://helya-karen.blogsky.com/

آهنگ قبلی خیلی باحال و هواتر بود

از شریعتی زیاد خوندم اندیشه هاش باید بازبینی بشه شاید اگر الان درمیان ما بود از بسیاری گفته های خود رو تکذیب می کرد وبسیاری دیگرو اصلاح

با ماهی سیاه کوچولو لینکت کردم
موفق باشی

امامی 17 آذر 1387 ساعت 20:37 http://www.pardis.us

لینک شما در لینک باکس پردیس قرار گرفت.

کمال 17 آذر 1387 ساعت 21:43 http://baroonedeltangi.blogsky.com

سلام
منم شمارو اد کردم با همون اسمی که گفته بودید
راستی می خواستم با اجازتون این متنو فردا تو بلاگم کپی کنم
با تشکر

ممنون که بازم اومدی از نظر من موردی نداره با کمال میل حاضرم بیشتر با هم کار کنیم بازم ممنون موفق باشی

محمد 18 آذر 1387 ساعت 01:07 http://inak.blogsky.com

حقیقتا مچل موندم که اول ازت تشکر کنم یا قبلش فضولی مو
با پرسیدن این که "حالا این اجادزا چیه؟" ارضا کنم
بر این ذهن علیل اگر اراده ای حاکم بود علتی این چنین عارض نمی بود..
( در کل یعنی ول معطل ام رفیق)
در ضمن لینک مبارکتون رو تبادل کردم
بنده ی حقیر سر تا پا کهیر رو اگر خواستید با همون نام وبلاگ ام اد کنید
سایه تون سفید

ممنون که اومدی فضولی نه کنجکاوی اسمش بد در رفته
اجادسا به زبونه مطلبی یعنی سجاد ارضا شدی یا بیشتر توضیح بدم ضمنا خوشحل تر می شم که بیشتر از این با هم تبادل داشته باشیم و البته دوست

[ بدون نام ] 18 آذر 1387 ساعت 01:09

سلام وخسته نباشی
اومدم وبلاگتودیدم قشنگ نوشته بودی ازاین دعای عرفه هم خیلی خوشم اومد
موفق باشی بازم بهم سربزن

قربون یو چشم سر می زنم ولی تو که نشونه ای نذاشتی

بوتیمار 18 آذر 1387 ساعت 01:30 http://laguna.blogsky.com

سلام.
خوندن وبلاگتون یه کم سخته. رنگ قلمتون به خاطر زمینه پشتش قابل خوندن نیست.

ممنون که اومدی

آفتاب 18 آذر 1387 ساعت 10:39 http://aseman-e-aftabi.blogfa.com

سلام دوست خوبم
مرسی از حضورت و لطفی که داشتی
نوشته ات زیباست و زیبا تر ازون موسیقی که انتخاب کردی.
مرحبا به سلیقه ات
من هم با دو شعر تازه به روزم خوشحال می شم بیایی و نظرت را بگی

فریناز 18 آذر 1387 ساعت 16:46 http://gharibe20051.blogfa.com

سلام دوستم ممنونم که اومدی من این شعرش رو خیلی دوست دارم
لینکت میکنم
صمد بهرنگی رو هم خیلی دوست دارم تقریبا تموم قصه هاش رو خوندم عاشق ماهی سیاه کوچولوشم
با همین نام لینکت میکنم وای چقدر شکلکهات خوشگلند

مریم 18 آذر 1387 ساعت 20:05 http://lovealone.blogsky.com

سلام باز هم ممنونم خیلی
خوشحالم که میبینم هستند کسانی که دکتر شریعتی را دوست دارند مرد بزرگی بودند ایشون و یادشون همیشه در یاد ما بزرگ است
و هم چنین از اینکه میبینم سهراب سپهری رو هم دوست دارید خوشحالم خیلی به اشعار ایشون علاقه دارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد