ماهی سیاه کوچولو

غریبه و بی کس و کار زندونیه یه عادتم نا واسه چرخش ندارن عقربه های ساعتم

ماهی سیاه کوچولو

غریبه و بی کس و کار زندونیه یه عادتم نا واسه چرخش ندارن عقربه های ساعتم

اراده یا سرنوشت

 

 

سرنوشت ؟ حق انتخاب ؟ اختیار ؟ زندگی ؟ فکر کن . نه نمیشه با هم جور در نمیان . هیچ جوری . متضاد یکدیگر . کاملا هم دیگر و نفی میکنن . یکی رو باید انتخاب کنی . یا این یا اون . خیلی فکر کردم . به حرف مردم . به حرفهایی که یا یه عادت غلط شدن یا یه رسم . یه رسم باسه دلداری. خدا سرنوشت ما رو تعیین کرده و ما رو از سرنوشت گریزی نیست . این و همتون، 99% شما قبول دارید . خدا به ما عقل داده و اختیار برای انتخاب راه و سرنوشتمون . این و چی این و هم حتما قبول دارید . خوب حتما میگید منظور ؟  یه کم 4 خط بالا رو موشکافانه تر بخونید . خوندید ؟

حتما به این تفاوت آشکار پی  بردید . اما سوال : اگر خدا سرنوشت ما رو از قبل تعیین کرده پس عقل و حق انتخاب یک دروغ بزرگه اما اگر عقل و حق انتخاب درسته پس سرنوشت دروغه این یا اون ؟ اگر خدا سرنوشت آدما رو از قبل تعیین کرده پس خدا خواسته که یزید اون کار و با امام حسین انجام بده و خدا خواست که امام حسین با یزید بجنگه یا مثلا خدا  سرنوشت یه فاحشه رو این طور خواسته و سرنوشت یه مومن و به اون صورت. مگه ما نمیگیم خدا خواست اینجوری شد . خدا خواست تو قبول شی. خدا خواست که همچین زندگی داشته باشی. سرنوشت ما هم اینجوری خدا  خواسته . یک ذره در حرفهایی که بر زبان جاری میکنیم تامل کنیم.

حالا ! تو خودت باعث شدی که بدبخت بشی . تو خودت باعث برشکستگیت شدی . تو اشتباه راه تو انتخاب کردی . اون تلاش کرد به یه جایی رسید . یزید خودش با فکر  و عمل و ذات خودش اون کارا و کرد . اون فاحشه خودش فاحشه شد . اون مومن خودش مومن شد . خوب اینا یعنی چی ؟ بالاخره چی ؟ خدا سرنوشت ما رو از قبل تعیین کرده یعنی  گفته فلانی باید معتاد شه یا اون معتاد با استفاده از اختیار معتاد شده . می بینید هنوز ما هیچی از زندگی نمی دونیم . ما از حرفهای خودمونم سر در نمیاریم . پس بالاخره خودمون اختیار کارهامون و داریم یا اون سرنوشتی که خدا باسه ما رقم زده افکارو رفتار مارو هدایت میکنه . ولی با این همه من به اختیار معتقدم . اگر هدف از آفرینش ما امتحان برای وفاداری باشه پس اختیار معقول به نظر میاد . من خیلی فکر کردم ولی دلیلی ندیدم که خدا  بخواد بخاطر اون ما رو با یک سرنوشت تعیین شده به زمین بفرسته . که چی بشه.

گیج شدم . این همه چند گانگی این همه حرفهای متضاد در مورد یک مسئله چه جوری میشه این و توجیه کرد . ولی خوب نگاه کنید از یه جهتم میشه سرنوشت و قبول کرد .خدا مادر... پدر... کشور ... شکل ... اندام ... قد ... و خیلی از چیزای دیگه رو باسه ما تعیین میکنه . خوب حتما بقیه راهم تعیین کرده دیگه . ولی یه سوال اینجا پیش میاد این اتفاقات بدی که برای ما پیش میاد به اراده خداونده یا بخاطر انتخاب خودمون . شاید تو نگاه اول بگید به اراده خداوند برای امتحان ما .ولی یکم اگه دقیق شید و از چند جهت موضوع را برسی کنید دچار شک تردید میشید که خدا خواسته با خودمون باعثش هستیم. نمیخوام این پست و طولانیش کنم خدایش یکم پیش خودتون فکر کنید ببینید میتونید در مورد یکیش به یقین برسید.

نظرات 15 + ارسال نظر

از همین چیز ها که نوشتـــــــــــــی ؟!

ذچارشم

moh3en 6 شهریور 1389 ساعت 01:52 http://www.30tfun.com

salam khobi?ajab webloge bahali dari
be manam sar bezan
rasti age tabadole link mikoni mano ba onvane shahre sargami va download (be farsi) link kon badesh linketo befrest baram
montazeretam
bia forum ham nazar bedeha

نیلوفر 6 شهریور 1389 ساعت 08:46 http://everyting2.blogsky.com

خب یه وفتایی وقتی تیر آدم به خطا می ره گناه از خود آدم نیست. من وقتی به این اعتقاد می رسم یه راهی درسته توش قدم می زارم. حالا اگه تیرم به سنگ بخوره به حساب تقدیر و سرنوشته.

جالبه
مرسی

سلام..
بابا رتبه ات از عالیهتبریککککککککککک
من بیچاره چی بگم.
که جز آمل.تبریز زابل
بقیه همه موسسه اسموندم چه کنم..!

شایعه اس باور نکن

جون هرکی دوست داری درست انتخاب کن که دچار مشکل نشی
آمل که دانشگاش خوبه من چالوس درس می خوندم یکی دوباری اومدم اونجا
البته نه برای درس

وحید 6 شهریور 1389 ساعت 13:23 http://vahid-boy.blogsky.com

سلام
ببین یه چیزایی مثل مرگ و زندگی و اینجور چیزا دست خداست
ولی درمورد این که خدا خواست فلانی قبول شد جریان اینه که شما یه جایی از زندگی یه کار خوبی انجام دادی خدا هم برات جبرانش میکنه مثله اینکه دوستت برات یه ساندیس میخره تو چند روز دیگه برا جبران یه چیزی براش میخری
زندگی ما کلی ۲ راهی داره که اگه یه ور بری بد یه وری خوب باشه
خدا مثلا برات تعیین میکنه که تو سن ۶۰ سالگی میمیری باید دید تو این ۶۰ سال چه جوری زندگی کردی

خیلی ساله که به این موضوع فکر می کنم سجاد جان... راستش هنوز نتونستم مرزی بین این اختیار و اون جبر بگذارم یا حتی ربطی....
بستگی به جهان بینی آدم ها داره. اما خب گاهی اوقات جبر رو نمی شه نادیده گرفت. گاهی هم اختیار رو.....



خوشم میاد یه جور می فکریم
پس تو ام تو این کندوکاو هنوز به نتیجه ای نرسیدی

شاد و سبز باشی التماس دعا

دریا 6 شهریور 1389 ساعت 19:13 http://www.daryaa.blogsky.com

سلام
من به این معتقدم که سرنوشت رو ۵۰درصد خدا تعیین کرده و ۵۰ درصد دیگه دست خودمونه... یعنی اگه تو یه خانواده که مومن باشه به دنیا اومده باشیم... این خواست خدا بود ولی به اعتقادات خانواده پا بذاریم و راه دیگه ای انتخاب کنیم صد در صد دست خودمونه... یا مثلا یکی معتاد میشه... اینو دیگه خدا نکرده... خدا بهش عقل داده... کمی به عاقبت این کار فکر میکرد... بعد...
به نظر من ۵۰درصد سرنوشت آدم دست خودشه...
شاد باشی

اینم حرفیه دریا خانوم
نظر جالبی بود در مورد این موضوع

ممنون التماس دعا

فریده 7 شهریور 1389 ساعت 01:12 http://sezavaree-eshgh.blogsky.com

سلام سجاد جان من.
آپت واقعا آدم رو با فکر فرو میبره.
آره خدا سرنوشت رو از پیش تعیین رده و با آدم عقل و قدرت انتخاب داده و آدم میتونه با استفاده از کمالات و عقل خودش سرنوشت از پیش تعیین شده اش رو تغییر بده مثالش همون فیلم پنجمین خورشید که ماه رمضون سال گذشته نشون میداد. خوب رفت به گذشته و آینده بعدد خودش با دستای خودش سرنوشت خودش و خانواده اش رو عوض کرد البته اون فیلم بود وکمی تخیلی ولی به نظر من خدا سرنوشت رو فقط تعیین میکنه ولی این خود آدمه که اون رو میسازه.
شاید به حرفام اعتقاد نداشته باشی ولی خیلی رو این موضوع فکر کردم ولی ....

درسته فریده جان همه این چیزی رو که گفتی میدونم و قبول دارم توضیحات منم نو هم حول و حوش بود فقط این وسط سردرگومی پررنگی کدومه این یا اون

ما اراده داریم و عقل داریم این وسط تعیین شده دیگه چیه

ممنونم واسه توضیحات قشنگت دوست عزیز
شاد و سبز باشی التماس دعا

دریا 7 شهریور 1389 ساعت 15:34 http://www.daryaa.blogsky.com

در جوانی غصه خوردم هیچ کس یادم نکرد

در قفس ماندم ولی صیاد آزادم نکرد

آتش عشقت چنان از زندگی سیرم کرد

آرزوی مرگ کردم مرگ هم یادم نکرد...

.........................................................

سلام.

آپ کردم و منتظر حضور پر مهرتون هستم.

شاد باشی.

حتما میام دریا خانوم


میبینی؟بازم بحث جبر و اختیار شد و من قاط زدم!!!!

آرش 9 شهریور 1389 ساعت 22:30 http://www.extraweb.dil.ir

سلام
قشنگه
قشنگی
قشنگن نوشته هات
آفرین به خودت و کیبوردی که باهاش تایپ می کنی

یه سر بزن به مجله نوشته های من شاد می شم

مونس 11 شهریور 1389 ساعت 21:58

رضا به داده بده وز جبین گره بگشای
که بر من وتو در اختیار نگشودند

[ بدون نام ] 16 شهریور 1389 ساعت 23:15

بحث جبر و اختیار به نظر من شروع یه تحول میتونه باشه. شروع یه انتخاب (اختیار). وقتی به این بحث میرسیم یعنی آمادگی فکر کردن و تصمیم گیری جدید برای عقایدمون یا تثبیت عقیده سابقمون رو داریم به هرحال این نظر شخصی منه.
حالا این جوری به این قضیه نگاه کن: آدما هرکدوم با شخصیت شیوه فکر و رفتاری خاص آفریده شدند و گاهی تغییر بعضی از اونها غیر ممکن میشه (جبر) و خدا همه انسانها رو با سیرت پاک و البته قابلیت اشتباه کردن آفریده (جبر).خوب تا اینجا خوبی و بدی برابرن.
و به انسان عقل و ادراک داده شد تا خوب را از بد متمایز و قدرت تصمیم داده شد تا یکی را انتخاب کند.پس انسان مختار آفریده شده در حالی که چیزهایی از قبل در وجودش آفریده شده. کمی فکر کن اگر روز انتخاب رشته دانشگاه طبرستان رو انتخاب نمیکردی احتمالا با هیچ کدوم از بچه های اون گروه آشنا نمیشدی(اختیار)و خیلی از اتفاقات هم برات نمیافتاد هر چند در اون دوران گزینه های دیگه ای هم مسلما برای جلوگیری از خیلی هاش داشتی. اما احتمالا تو هر دانشگاه دیگه ای هم که قبول میشدی تو یه گروه هنری همکاری میکردی...
حالا به نظرت همه چیز با هم میتونه جور در بیاد یا بازم همه چیز متناقضه؟
موفق باشید...

لویی آراگون 15 مهر 1389 ساعت 06:00

سلام

در باره این پستت من قبلا خیلی فک کرده بودم ولی نتیجه اش گیج شدن خودم بود تا این که یه کتاب به اسم "غرق در نور" خوندم و تقریبا چیزایی که در این مورد توش بود جواب خیلی از سوالامو داد. البته من صحت نوشته هاش رو تایید نمی کنم اما راحت تر از خیلی چیزای دیگه می شه درکش کرد و باهاش ارتباط برقرار کرد. پیشنهاد می کنم همه بخوننش

مریم.ک 3 بهمن 1389 ساعت 22:44

چه پیچ وتابی دادی این سرنوشت رو من میگم انسان توانایی هر کاری رو داره سرنوشت تو به دست خودت وبه عقل خودته که رقم میخوره اگه تنهای تنها خدا بود که مشخص میکرد پس اینکه انسان مسئول اعمال خودشه رجزی بیش نبوداما توی این مسیر یک کسی هست که فانوس راهته یکی که همه امکانات رو بهت داده ولی گذاشته خودت استفاده کنی یا نابود میکنی یا میسازی در هر صورت اون که خدای توست تو رو برای خودش آفریده وهستی رو برای تو یک جورایی کنارهمن کهواین باز تویی که باید سرنوشت رو از سر بنویسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد