حدود 40 سال است که محققان، مطالعات خود را در زمینه روشهای بهبود مهارتهای یادگیری کودکان متمرکز کردهاند.
این در حالی است که امروزه ثابت شده موفقیت درازمدت کودکان به میزان تواناییهای یادگیری آنها وابستگی زیادی ندارد بلکه بیشتر مربوط میشود به توانایی آنها در تطبیق اجتماعیشان با محیط. کمبود مهارتهای اجتماعی کودکان شاید دلیلی بر اینکه آنها دچار اختلالات یادگیری هستند، نباشد.
اما کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند معمولا در برقراری روابط اجتماعی مشکل بیشتری دارند. اگرچه در بعضی موارد، کودکان با وجود ناتوانی در یادگیری، مهارت بالایی در ایجاد ارتباطات اجتماعی دارند اما چنین نمونههایی بسیار کم هستند و به نظر میرسد این کودکان در ایجاد ارتباطات خوب اجتماعی، مهارت کمتری دارند. معمولا بهدلیل اینکه همسالان این کودکان، کمتر آنها را میپذیرند و بهطور نامناسبی با آنها رفتار میشود، آنها نیز در موقعیتهای اجتماعی رفتارهای ناهنجاری از خود بروز میدهند. این کودکان برای درست رفتار کردن به کمک شما و یادگیری تکنیکها و مهارتهای اجتماعی نیاز دارند.
پریا هر وقت با مادرش به مهمانی میرفت، باعث اوقاتتلخی او میشد؛ در بازی با بچهها نوبت را رعایت نمیکرد، در بازیهای گروهی شرکت نمیکرد یا بازی را به دعوا میکشاند. وقتی مادرش مشغول صحبت با دیگران بود، وسط حرف او میپرید. پریا خیلی زود عصبانی میشد و نمیتوانست عصبانیت خود را کنترل کند و با داد زدن و کتککاری عصبانیتش را نشان میداد.
این کار او، مادرش را در مهمانی شرمنده میکرد. مادرش انتظار داشت او باادب باشد اما پریا یک کودک 5ساله بود و هنوز یاد نگرفته بود چگونه باید رفتار کند تا در اجتماع کوچک اطرافش مورد قبول واقع شود. بیشتر کودکان مهارتهای ارتباطی و اجتماعی خود را با مشاهده رفتارهای اطرافیان در موقعیتهای مختلف و نحوه برخورد آنها در وضعیتهای خاص اجتماعی، کسب میکنند. کودکان سعی میکنند برخوردهای موفقی که در دیگران میبینند را تقلید کرده و از تکرار عکسالعملهای ناموفقی که در اطرافیان تشخیص میدهند، خودداری کنند.
معمولاً پس از صرف شام در رستوران بسیاری، از گارسون تقاضای یک کیسه پلاستیکی (ظرف یکبار مصرف) برای بردن تهمانده غذایشان میکنند.
این کار چه معنایی دارد؟ آیا به این مفهوم است که آنها ارزانخر و فقیرند و یا اینکه عملشان انعکاس نامطلوبی از آنان میدهد؟
به نظر میرسد بعضی از ما تمایل زیادی به تظاهر داریم. بعضی از افراد کمسواد تظاهر به دانستن علم و دانش میکنند. دیگران که پول مختصری در جیب دارند برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران ولخرجی میکنند.
البته این رفتار شامل همه نمیشود، ولی بسیاری از ما زیبایی باطن را فدای ظواهر میکنیم. فکر میکنیم برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران باید گزافهگویی کنیم. امیدوارم شما جوانان پیرو این شیوه فرهنگی نباشید. زندگیتان را برای تظاهر به هدر ندهید.
جوانی دورانی است که شما باید خود را وقف رشد درون کنید. راه و رسم زندگی از ظاهر انسان منشأ نمیگیرد، بلکه چیزهایی است که در درون سرچشمه دارند. شیوههایی که منشأ ظاهری دارند، پوچ و بیهودهاند اما شیوههایی که از درون انسانها الهام میگیرند ارجمند و با ارزشند و تا ابد با انسان باقی میمانند.
جوانان طبیعتاً خامند و به علت احساساتی بودنشان به سادگی در دام زندگی حفظ ظاهر میافتند. به همین دلیل بسیاری از خوانندگان و بازیگران در لباس پوشیدن و ظاهر با یکدیگر به رقابت برمیخیزند. عده کثیری از جوانان جذب خوانندگان و هنرپیشگان و ورزشکاران پرزرق و برق میشوند. این ظاهرهای پرزرق و برق به مرور مد روز میشود و نهایتاً باعث میگردد این ستارگان (اگر ستاره باشند) موضوع داغ بحث و گفتوگوی همگان شوند.
شبکه شبکهها ( Internetwork )
دو یا چند « شبکه » یا « زیرشبکه » ( Subnet ) که با استفاده از تجهیزاتی که در لایه 3 یعنی « لایه شبکه » « مدل مرجع OSI » عمل میکنند مانند یک « مسیریاب »، به یکدیگر متصل میشوند تشکیل یک شبکه از شبکهها یا « شبکه شبکهها » را می دهند. همچنین میتوان شبکهای که از اتصال داخلی میان شبکههای عمومی، خصوصی، تجاری، صنعتی یا دولتی به وجود می آید را « شبکه شبکهها » نامید.
در کاربردهای جدید شبکههای به هم متصل شده از قرارداد IP استفاده میکنند. بسته به اینکه چه کسانی یک شبکه از شبکهها را مدیریت میکنند و اینکه چه کسانی در این شبکه عضو هستند، میتوان سه نوع « شبکه شبکهها » دسته بندی نمود:
شبکه داخلی یا اینترانت ( Intranet )
شبکه خارجی یا اکسترانت ( Extranet )
شبکهاینترنت ( Internet )
شبکههای داخلی یا خارجی ممکن است که اتصالاتی به شبکه اینترنت داشته و یا نداشته باشند. در صورتی که این شبکهها به اینترنت متصل باشند در مقابل دسترسیهای غیرمجاز از سوی اینترنت محافظت میشوند. خود شبکه اینترنت به عنوان بخشی از شبکه داخلی یا شبکه خارجی به حساب نمیآید، اگرچه که ممکن است شبکه اینترنت به عنوان بستری برای برقراری دسترسی بین قسمتهایی از یک شبکه خارجی خدماتی را ارائه دهد.
« شبکه رایانهای » ( Computer Network) از چندین « رایانه » متصل به هم تشکیل شده است که از یک سیستم ارتباطی به هدف به اشتراک گذاری دادهها، منابع و ارتباطات استفاده میکند. برای مثال شبکه رایانه خانگی ممکن است از دو یا چند رایانه تشکیل شده باشد که با استفاده از شبکه، « فایل » ها و یک « پرینتر » را به اشتراک گذاشتهاند. اندازه و مقیاس هر شبکه از روی سختافزار مورد استفاده و همچنین قراردادهایی که پیادهسازی شدهاند تعیین میشوند.
تعریف
شبکه های کامپیوتری مجموعه ای از کامپیوترهای مستقل متصل به یکدیگرند که با یکدیگر ارتباط داشته و تبادل داده می کنند. مستقل بودن کامپیوترها بدین معناست که هر کدام دارای واحدهای کنترلی و پردازشی مجزا بوده و بود و نبود یکی بر دیگری تاثیرگذار نیست. متصل بودن کامپیوترها یعنی از طریق یک رسانه فیزیکی مانند کابل ، فیبر نوری ، ماهواره ها و ... به هم وصل می باشند. دو شرط فوق شروط لازم برای ایجاد یک شبکه کامپیوتری می باشند اما شرط کافی برای تشکیل یک شبکه کامپیوتری داشتن ارتباط و تبادل داده بین کامپیوترهاست.
هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان میدهد و یا به دانشی در کامپیوتر که سعی در ایجاد آن دارد گفته میشود. بیشتر نوشتهها و مقالههای مربوط به هوش مصنوعی آن را "دانش شناخت و طراحی عامل های هوشمند" تعریف کردهاند. یک عامل هوشمند سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود, شانس موفقیت خود را بالا میبرد. جان مکارتی که واژه هوش مصنوعی را در سال ۱۹۵۶ استفاده نمود, آن را «دانش و مهندسی ساخت ماشینهای هوشمند» تعریف کردهاست. تحقیقات و جستجوهایی انجام شده برای رسیدن به ساخت چنین ماشینهایی مرتبط با بسیاری از رشتههای علمی دیگر میباشد، مانند علوم رایانه، روانشناسی، فلسفه، عصب شناسی، علوم ادراکی، تئوری کنترل، احتمالات، بهینه سازی و منطق.
ادامه مطلب ...