ماهی سیاه کوچولو

غریبه و بی کس و کار زندونیه یه عادتم نا واسه چرخش ندارن عقربه های ساعتم

ماهی سیاه کوچولو

غریبه و بی کس و کار زندونیه یه عادتم نا واسه چرخش ندارن عقربه های ساعتم

وقتی یک نوشابه می‌خورید، چه اتفاقی می‌افتد؟

 

امروز وقتی داشتم  mailهام رو چک می کردم به مطلبی بر خوردم که فکر کردم خوبه اونو بذارم تو وبلاگ تا شما هم بخونیدش. در ضمن از شادی دوست عزیزم که این mail رو برام فرستاده تشکر می کنم.  

************************

وقتی یک نوشابه می‌ خورید، چه اتفاقی می ‌افتد؟  

10 دقیقه بعد 10 : قاشق چای ‌خوری شکر وارد بدنتان می شود. می ‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌ شوید؟ چون اسید فسفریک، طعم آن را کمی می ‌گیرد و شیرینی ‌اش را خنثی می ‌کند.  

20 دقیقه بعد : قند خونتان بالا می ‌رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک ‌جای انسولین می ‌شود. کبدتان شروع می ‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.  

40 دقیقه بعد : حالا دیگر جذب کافئین کامل شده، مردمک‌ های‌ چشمتان گشاد می ‌شود، فشار خونتان بالا می‌ رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می ‌کند. گیرنده ‌های آدنوزین مغز حالا بلوک می‌ شوند تا از احساس خواب ‌آلودگی جلوگیری کنند.  

 45 دقیقه بعد : ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌ کند و مراکز خاصی در مغز، که حالت سرخوشی ایجاد می ‌کنند، تحریک می‌ شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می ‌شود.  

60دقیقه بعد : اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسیم، منیزیم و روی می‌ چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند. میزان بالای قند خون و شیرین‌ کننده‌های مصنوعی، دفع هر چه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می ‌شوند.  

 مدتی بعد : کافئین در نقش یک داروی مدر ( ادرار آور ) وارد عمل می ‌شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌ شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت‌ ها نیز از دست می‌ رود.  

 مدتی بعدتر : کم‌کم آن غوغایی که در بدن ‌تان ایجاد شده بود فروکش می کند و نوبت به افت قند می ‌رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک ‌پذیر می ‌شوید یا خیلی کرخت و بی‌حال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده‌اید، آبی که می‌ شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدن ‌تان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می ‌رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می ‌کنید.  

مضرات نوشابه های رژیمی :    

در نوشابه های رژیمی به جای شکر از شیرین کننده های مصنوعی عمدتا آسپارتام استفاده می کنند که خود این ماده، اشتها آور است و می تواند باعث سر درد، سرگیجه و کاهش حافظه شود. مصرف بیش از اندازه آسپارتام خالی از عارضه نیست. تومور مغزی، نقص عضو جنین و بروز حمله های صرع بعضی از این عوارض هستند.

مصرف مداوم نوشابه به علت بالا بودن اسید فسفریک آن باعث پوکی استخوان و پوسیدگی دندانها می شود. همچنین خوردن نوشابه باعث چاقی و افزایش وزن می شود. همچنین باعث تولید انسولین زیاد در بدن می گردد که فرد را یک قدم برای ابتلا به دیابت نزدیک می کند. قند موجود در یک بطری نوشابه گازدار برابر با دو بسته شکلات است.  

نوشابه ‌خورترین ملت جهان کدامند ؟!    

سرانه مصرف نوشابه ‌های گازدار در ایران ۴۲ لیتر است. با مقایسه این آمار با آمار دیگر کشور های جهان به این نتیجه وحشتناک می‌ رسیم که ما در سرانه مصرف نوشابه‌ هاى گازدار مقام اول را در جهان پیدا کرده‌ایم !!! برای این که بیشتر تعجب کنید، بد نیست بدانید که :

میانگین مصرف نوشابه ‌های گازدار در دنیا برای هر فرد 10 لیتر است.

در بیست سال اخیر، مصرف نوشابه هاى گازدار در کشور، نزدیک به ۱۵ درصد رشد داشته است.

در طی همین بیست سال، مصرف شیر و لبنیات، تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است.

سرانه‌ مصرف لبنیات در ایران کمتر از یک سوم استاندار جهانی است.

طبق آمار، ۹۰ درصد کودکان ۲۴ ماهه تا ۱۲ ساله کشورمان، روزانه حداقل یک بار پفک و نوشابه مصرف کرده‌اند.

25 درصد از کودکان ایرانى به نوعی با سوء تغذیه دست‌ به ‌گریبانند. 

نظرات 14 + ارسال نظر

سلام.ممنون سر زدی

ایمان 3 اردیبهشت 1388 ساعت 23:10 http://ashablog.blogfa.com

من که از نوشابه بدم میاد......
راستی...اینو میدونستی تنها و تنها یک کشور و یک کارخانه در دنیا میتونه نوشابه درست کنه که اون هم کوکاکولاست؟...
و البته پبسی کولا.......
هیجکس دیگری هم جز این دو کارخانه راز ساخت نوشابه رو نمیدونند...........
و مردم تمام دنیا به جز ایران بجز دو نوع پبسی و دیگری کولا هیچ نوشابه ای ندیده و نخورده اند..........
و این رو میدونی که ایران کشوریه که از خودش واسه خودش نوشابه درست کرده؟؟؟؟......
و این کار رو از بعد انقلاب به دلیل تحریم آمریکا انجام میده....
این ها یی که ما میخوریم نوشابه های اصل نیستند و اصلا نوشابه نیستند....میدونستی؟؟؟؟؟

سلام
راستش می دونستم که اصل نوشابه واسه کارخونه کوکا کولاست اما نمی دونستم جریان تا این حد تاسف برانگیزه

سلام
ببخشید دیر به دیر نت میام ....

برا همون سر نمیزنم!!

مطلب جالبی بود..
اصولا مملکت ما تو هرچی که بده رتبه ی اولو میگیره!!!!!
یکیش مصرف زیاد نوشابه اس.....
...
....
.....
.......

مریم 4 اردیبهشت 1388 ساعت 14:02 http://titanic.blogsky.com

سلام فهیمه جان
می دونستم نوشابه ضرر نداره اما نه تا این حد خیلی جالب بود
من آپم عزیزم با عکسهایی جالب از هالیوود:
مقایسه نیکل کیدمن و خواهرش، کچل شدن کامرون . عکسهایی از ساخت هری پاتر 6 و...........
بهم سر بزن خوشحال می شم

مریم 4 اردیبهشت 1388 ساعت 14:04 http://titanic.blogsky.com

اصلاح می کنم
سلام فهیمه ، مونا و اجادسا

دریا 4 اردیبهشت 1388 ساعت 14:15 http://www.daryaa.blogsky.com

سلام من اومدم.

تو چی؟؟؟ نمیای؟؟؟!!!

آخه آپ کردم... خواستی بیا... منتظرم

------------------------------------
به شب وصلت جانا دیوانه شدم
به شمع رویت جانا پروانه شدم...
------------------------------------

موفق باشی.

سلام دوست عزیز خوبی؟[گل][قلب]

دفتر عشق به روز شد

منتظر حضور شما هستم

شاد باشی[گل][قلب]

[گل][قلب][گل][قلب][گل][قلب]

کاش میدانست یکی در این دنیا، او را به اندازه ی یک دنیا دوست میدارد!
کاش میدانست که شب و روز به او می اندیشم و آرزو میکنم تصویر
چهره ی ماهش را در آینه ی چشمانم ببینم!
کاش میدانست که از دلتنگی او لحظه هایم را با اشکهایم همنشین هستم!

[گل][قلب][گل][قلب][گل][قلب]

فاطیما 4 اردیبهشت 1388 ساعت 22:42 http://www.asemooon.blogsky.com

سلام
ممنون که به آسمون سر زدین و نظر دادین .
شما هم وبلاگ قشنگی دارین .
بله من شما رو لینک کردم . شما هم منو با اسم آسمون لینک کنین.
مرسی.

خواهش می کنم ممنون
من هم شما را با همان نام آسمون لینک کردم موفق باشین
بازم سر بزنید

سلام فهیمه جان..
مطلب خیلی جالب و در عین حال ترسناکی بود.. آره! قبولت دارم.. دیدم که توی بعضی خونواده ها بدون نوشابه غذا خورده نمی شه. متاسفانه تلویزیون هم که همیشه نشون می ده سر سفره ها نوشابه هست و مردم فکر می کنن که کار قشنگیه!!!
ممنونم ازمطلب خوبت... موفق باشی.

زینب 5 اردیبهشت 1388 ساعت 10:58 http://eshghojonoon.blogsky.com/

سلام دوست عزیز!خوبید شما؟
دوباره اومدم!
آپ قشنگی بود و لذت بردم!
موفق باشید و پایدار تا ابد!

yas 5 اردیبهشت 1388 ساعت 20:02 http://www.yaseman-17.blogsky.com

من که دیگه نوشابه نمیخورم

فرانک 5 اردیبهشت 1388 ساعت 22:03

ببین فهیمه جان باز ما مثل همه چیزهای دیگه توی دنیا اول شدیم.

یعنی تا این حد نوشابه!!!! ): من دلم خوش بود اون رژیمی هاش اقلا سالمه که اونم اینجوریه که گفتین! ولی توی کتابینا خوندم که خیلی ضرر داره ولی نمیدونم چرا مصرف میکنم.شاید چونکه خاصّه استفاده میکنم! آخه دوغ که ترشه! آب معدنی هم که خب آبه!دلستر که هیچ دوست داشتنیه! باقی آب میوه ها و دلستر ها هم که پا در هوان! میمونه نوشابه که باید ترک کنم
مفید بود .موفق باشید

سهراب 15 اردیبهشت 1388 ساعت 15:00

سلام . مطلب بسیا جالب و علمی بود.
سلام ما رو هم به شادی خانم برسونید و ازشون تشکر کنید.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد