ماهی سیاه کوچولو

غریبه و بی کس و کار زندونیه یه عادتم نا واسه چرخش ندارن عقربه های ساعتم

ماهی سیاه کوچولو

غریبه و بی کس و کار زندونیه یه عادتم نا واسه چرخش ندارن عقربه های ساعتم

دکتر علی شریعتی

 

 

 

 

زندگی

علی شریعتی در دوم آذر سال 1312 در روستای کوچک و کویری کاهک از توابع مزیان در نزدیکی سبزوار زاده شد. پدرش محمد تقی شریعتی، موسس کانون نشر حقایق اسلام و مادرش زهرا امینی، زنی روستایی متواضع و حساس بود. پدر پدر بزرگ علی، ملاقربانعلی، معروف به آخوند حکیم، مردی فیلسوف و فقیه بود که در مدارس قدیم بخارا و مشهد و سبزوار تحصیل کرده و از شاگردان برگزیده ملاهای سبزواری محسوب می‌شد.

در سال 1331 اولین بازداشت او رخ داد و این اولین رویارویی او و نظام حکومتی بود. در تاریخ 24 تیر سال 1347 با پوران شریعت رضوی همکلاسیش ازدواج کرد.

شریعتی تحصیلات دانشگاهی خود را در مشهد گذراند و تحصیلات عالی خود را در سال 1341 در فرانسه و در رشته ادبیات ادامه داد. در سال 1343 به ایران برگشت و در مرز دستگیر شد. حکم دستگیری از سوی ساواک بود و متعلق به ۲ سال پیش یعنی در هنگام خروج از ایران که به همان دلیل معلق مانده بود و در عین حال لازم‌الاجرا بود. بعد از بازداشت به زندان قزل قلعه در تهران منتقل شد. اوایل شهریور همان سال بعد از آزادی به مشهد برگشت.

از آبان ماه 1351 تا تیر ماه 1352، به زندگی مخفی روی آورد. ساواک به دنبال او بود و از تعطیلی به بعد، متن سخنرانی‌های شریعتی با اسم مستعار به چاپ می‌رسید. در تیر ماه 1352، علی شریعتی در نیمه شب به خانه‌اش مراجعه کرد و دو روز بعد به شهربانی مراجعه کرد و خودش را معرفی کرد. بعد از آن روز به مدت ۱۸ ماه به انفرادی رفت.

شریعتی این شرایط را نپذیرفت و تصمیم به هجرت از ایران گرفت. اما سه هفته بعد از ورود به ساوتهمپتون انگلیس، به طرز مشکوکی از دنیا رفت. دلیل رسمی مرگ وی حمله قلبی اعلام شد. در عین حال این احتمال که وی خود کشی کرده باشد نیز مطرح می‌شود. شریعتی وصیت کرده بود که وی را در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد دفن کنند، ولی به علت مخالفت رژیم شاه در خاکسپاری جسدش در ایران ، در قبرستانی کنار آرامگاه حضرت زینب در شهر دمشق به خاک سپرده شد.


اندیشه ها

شریعتی یکی از متفکران مسلمان بود و در عین حال، رویکردی نقادانه نسبت به برخی از باورهای مذهبی داشت. او به‌طور خاص، تشیع صفوی را مظهر سنت مسخ شده می‌داند و آن را توام با اسارت‌پذیری، خرافه، تقلید و جبر گرایی معرفی می‌کرد.

وی همچنین از نگاه سطحی به مدرنیته نیز انتقاد می‌کرد و معتقد بود که راه پیشرفت و ترقی ملت‌های شرقی، متفاوت از راهی است که غرب پیموده‌است. البته استفاده آگاهانه از تجربیات مدرنیته در غرب، مورد پذیرش شریعتی قرار داشت.

در عین حال که وی به مکتب‌های غیر اسلامی در جهان منتقد بوده و با آنها ضدیت می‌کرد، ولی در عمل تا حدی تحت تاثیر مارکسیسم بالاخص سوسیالیسم اقتصادی و سوسیالیسم انقلابی قرار داشت. در آثار و سخنان وی، رگه‌های این تاثیرپذیری در موارد متعدد مشهود است. ترجمه کتاب جوده السحار در مورد ابوذر، که عنوان ابوذر؛ خداپرست سوسیالیست را بر آن نهاد از این جمله ‌است. ( ویکی پدیا )

این استاد بزرگ آثار بسیار گسترده ای از خود به جای گذاشته است که دوستان می توانند نام این آثار و در این لینکی که من تهیه کردم ببینن. آثار دکتر علی شریعتی

من خودم چندتا از این آثار و مطالعه کردم و لینکشون و گذاشتم که دوستانی که دوست دارند این کتابهارو دانلود کنند.

1- علی، حقیقتی بر گونه اساطیر

2- بازگشت به خویشتن

3- ابراهیم در کشاکش یک انتخاب

4- فلسفه نیایش

5- مکتب، وحدت، عدالت، علی

6- یک جلوش تا بی نهایت صفرها

واقعا روحش شاد و یادش گرامی باد

از دوستان تشکر میکنم البته ببخشید اگه کم و کاستی داشت خداییش همه رو تو چند ساعت جمع کردم فقط می خواستم در مورد این استاد بزرگوار کاری کرده باشم امیدوارم مورد قبول خودش و کسایی که دوسش دارن باشه.

دوستان عزیز می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی شریعتی مراجعه کنن.

 

پی نوشت : دوستان گلم من از طرف مونا و فهیمه جان که این چند روز آینده مشغول امتحاناشون هستن یه عذرخواهی میکنم که نمی تونن سر بزنن و مطلب بذارن خداییش خودشونم ناراحت بودن که این چند روز که تا 2 هفته شاید طول بکشه در کنار شما نیستن به اصرار این دوستان من این پی نوشت و نوشتم موفق و سبز و شاد باشید : اجادسا

مادرهای بهشتی

 

بانوی سپید از دور می رسد. از دامنش کشیده میشود روی علف ها اما پروانه ها و چلچله ها دامنش را از پشت سر جمع می کنند و می آورند. بانوی سپید پوش با آهنگ آسمان راه می رود آخر آسمان آهنگ ملایم صورتی رنگی دارد که فقط در بهشت شنیده می شود آن هم با گوش مادرها وقتی بانو قدم برمی دارد آهنگ ملایم تر می شود . چون او بسیار آرام قدم برمی دارد

تو تا به حال رنگین کمان را بو کرده ای ؟

در بهشت می شود این کار را کرد .کافیست بانو را بشناسی .

کافیست بانو را دوست داشته باشی کافیست همراه بانو یاشو آنگاه تو را به بهشت راه می دهند.

شایعه

  

 

شایعه

شایعه کردن این روزا، یکی دیگه تو دلته

خبر آوردن کلاغا، که اون همش دنبالته

شایعه کردن که چشات، همش تو چشمای اونه

پیغوم آوردن که می خواد، همیشه پیشت بمونه

بگو دروغ خبر را، بگو بگو که شایعه اس

بگو حسودن کلاغا، مال منی همین و بس

پیر و جوون، خبر آوردن که من و دوست نداری

می گن که دور از چشمِ من، با یه غریبه می پری

این روزا هر کی یه جوری، پشت سرِ تو بد می گه

پسچی هم انگار نامتو، دستِ یکی دیگه می ده

بگو دروغه خبر را، بگو فقط مالِ منی

بگو تا آخرین نفس، از من تو دل نمی کنی

بگو حسودن کلاغا، مال منی همین و بس

بگو دروغ خبرا، بگو بگو که شایعه اس

                                                 ((  اَجادِسا  ))

...

 

پدر و پسر هر دو جلوی پنجره نشسته بودند. پسر در حال خوندن کتاب فلسفی بود و پدر از پنجره به بیرون نگاه می کرد و به روزگار گذشته فکر می کرد که کلاغی پشت پنجره نشست. پدر پرسید : " این چیه ؟ "

پسر با تعجب نگاهی به پدر انداخت و گفت : " خوب معلومه، یک کلاغ. " و  مشغول خوندن کتاب شد. چند دقیقه بعد پدر پرسید : " این چیه ؟ "

پسر گفت : " گفتم که یک کلاغه. " و باز شروع به خوندن کرد.

چند دقیقه بعد پدر دوباره سؤال خود را تکرار کرد و پسر باز جواب داد : " این یک کلاغه پدر یک کلاغ. " هنوز مدتی نگذشته بود که پدر باز پرسید : " این چیه ؟ " پسر با بی حوصلگی جواب داد : " چند بار بگم پدر، این یک کلاغه یک کلاغ. اگر نمی خواهید کتاب بخونم خوب بگید. خواهش می کنم دیگه سؤال نکنید. "

پدر لبخندی زد و گفت : " چهل سال پیش تو یک پسر بچه شیرین زبان بودی. درست همین جا نشسته بودیم. تو بیش تر از ١٢٠ بار همین سؤال را از من پرسیدی و من هر بار با شوق بیش تری به تو جواب می دادم : " این یک کلاغه پسرم یک کلاغ. "

گزنه

 

در مورد گیاهان و خواص دارایی اونها بسیار شنیده ایم. گزنه گیاهی ست خودرو که اغلب به خاطر سوزش و خارش شدید ناشی از تماس آن  با پوست از آن فراری هستیم. سه روز پیش به پیشنهاد مادرم مطلبی در خصوص این گیاه در تله تکست خوندم که بد نیست شما هم اون رو بخونید:
گزنه مو راتقویت و از ریزش آن جلوگیری میکند حتی در بعضی از موارد با استفاده از آن موی سر دوباره می روید.

برای استفاده از این خاصیت 6 گرم سر شاخه و برگ و ریشه گزنه را به تنهایی یا با 30 گرم چای کوهی در یک لیتر آب جوش بریزید و بجوشانید تا حجم آن به نصف برسد شبها آن را به سر بمالید و صبح آن را بشویید.

برای براق شدن مو بعد از شست و شو موها را با چای گزنه ماساژ دهید یک قاشق چای خوری برگ گزنه خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید نیم ساعت بماند، این کار:

شوره سر را بر طرف میکند.

دستگاه هاضمه را تقویت میکند.

ادرار را زیاد میکند .

برای درمان بیماری قند مفید است.

برای این منظور سه بار در روز چای گزنه بنوشید:

ترشح شیر را در زنان شیرده زیاد میکند.

اخلاط خونی را زیاد میکند.

بیماریهای پوستی را برطرف میکند.

در درمان کم خونی مؤثر است و تعداد گلبولهای قرمز را زیاد میکند.

اگر در ادرار خون خون وجود داشته باشد آن را برطرف میکند.

عرق آور است.

پاک کننده اخلاط سینه ریه ومعده است.

گرفتگی های کبدی را برطرف میکند.

برای برطرف کردن زگیل ضماد برگ تازه آن را روی زگیل بمالید.

برای پاک کردن رفع عفونت و دفع سنگ از مثانه، برگ آن را با ریشه شیرین بیان دم کنید و بنوشید.

برای التیام زخم ها و زخم های سرطانی از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده کنید.